Onderzoek in verband met melding van koolmonoxide

De brandweer heeft in de nacht van woensdag op donderdag uitgebreid onderzoek verricht in meerdere woningen aan de Kimwierde na een melding van mogelijke vorming van koolmonoxide.

Even na één uur werd de brandweer gealarmeerd toen een koolmonoxidemelder afging. Toen bleek dat er meerdere woningen onderzocht moesten worden werd er opgeschaald naar een ‘middel-hulpverlening’. In de woning waar de melder afging werd een verhoogde concentratie koolmonoxide gemeten en in enkele andere woningen een heel lage concentratie. De officier van dienst van de GGD kwam met spoed ter plaatse om de brandweer te ondersteunen en te adviseren omtrent de gemeten concentraties.

Enkele bewoners werden uit voorzorg uit hun woning gehaald. Zij bleken ongedeerd. Na ruim drie kwartier bleek uit het onderzoek van de brandweer dat er verder geen sprake was van gevaar. De brandweer heeft de woningen geventileerd en de bewoners werd geadviseerd ramen open te houden. Een installateur van woningbouwvereniging Ymere gaat donderdag onderzoeken wat de oorzaak is van de vorming van koolmonoxide.

Een bewoner die verderop in een soortgelijke woning woont vertelde aan HV-Almere dat er structureel sprake zou zijn van een slechte ventilatie in deze woningen en dat er vaker problemen zijn met de vorming van koolmonoxide. Bewoners zouden van de woningbouwvereniging koolmonoxidemelders hebben gekregen om te kunnen worden gewaarschuwd voor het giftige gas. Maatregelen om de oorzaak te verhelpen, onder andere plannen die al enkele jaren zouden bestaan om de woningen te renoveren, zijn tot op heden nog niet uitgevoerd, aldus deze bewoner.

Inderdaad zijn de hulpdiensten al enkele keren eerder dit jaar op de Kimwierde geweest voor hulpverlening bij de vorming van koolmonoxide. In maart zijn een vrouw en een baby naar het ziekenhuis gebracht en in juni heeft de brandweer ook metingen moeten verrichten.