Vrijwillige rollerbank controle druk bezocht

Gisteravond heeft de politie naast het hoofdbureau een vrijwillige rollerbank controle gehouden. In tegenstelling tot andere controles konden scooters en brommers vrijwillig naar de controleplaats komen. Er werden dan ook geen bekeuringen uitgedeeld als de scooter of brommer niet voldeed aan de eisen.

De controle begon om 18:00 uur en werd vanaf het begin af aan al druk bezocht. De bestuurder kon zich melden bij een van de agenten die kort uitlegde wat er ging gebeuren en hoe de controle in zijn werk ging. Er werd op de rollerbank gecontroleerd tot een aantal km/h boven maximaal toegestane snelheid, op die manier werd voorkomen dat racemonsters ‘misbruik’ kwamen maken van de controle. Wanneer er werd geconstateerd dat het voertuig niet voldeed aan de gestelde eisen kreeg de bestuurder uitleg over de gevolgen bij een echte controle. Daarnaast werd een formulier uitgedeeld wat de eisen zijn zodat de eigenaar van de scooter of brommer het voertuig weer naar de juiste snelheid kon brengen.

Naast de snelheid kon men ook met andere vragen terecht over de regelgeving. Er hebben 82 voertuigen op de rollerbank gestaan, van deze voertuigen hadden 21 een te hoge constructiesnelheid. Hoewel deze voertuigen normaal een WOK-status (Wacht Op Keuring) krijgen, kunnen de bestuurders nu zelf hun voertuig in orde maken. Normaal zou dit een boete opleveren en moeten ook de keuringskosten betaald worden.

De politie heeft al aangeven de controle op korte termijn te herhalen. Like de Facebookpagina ‘Politie Almere’ om op de hoogte te blijven.