Persberichten

Eerste inzet Rode Kruis bike-team Flevoland

De hulpverleners van het Rode Kruis in Almere kunnen tijdens evenementen sneller ter plaatse zijn met een bike-team. In heel Flevoland zijn er diverse hulpverleners speciaal opgeleid om op een Rode Kruis-mountainbike hulp te kunnen verlenen. Het bike-team Flevoland had vrijdag zijn eerste inzet bij de Koningsspelen in Almere.

Diverse afdelingen in Flevoland merkten dat er behoefte was aan een Rode Kruis-team dat bij grote evenementen op een groot terrein snel ter plaatse kan zijn. Begin dit jaar is deze wens in vervulling gegaan en zijn er zes mountainbikes aangeschaft. De fietsen zijn speciaal in de Rode Kruis-huisstijl gespoten en vallen daarom goed op. Op de mountainbikes kunnen de hulpverleners alle nodige EHBO-middelen en zelfs een AED meenemen.

Afgelopen maand hebben ongeveer tien vrijwillige hulpverleners uit Flevoland een speciale bike-opleiding gevolgd om de behendigheid op de fiets te vergroten. Deze hulpverleners, ook wel bikers genoemd, hebben naast uitgebreide EHBO-vaardigheden, de beschikking over een goede conditie en het zijn echte team-players.

Het komende evenementenseizoen zal het bike-team Flevoland bij diverse evenementen in Flevoland te zien zijn. Zoals tijdens Koningsdag in het centrum van Almere en verschillende hardloopwedstrijden. Benieuwd naar de speciale fietsen en hoe het bike-team ingezet wordt? Kom naar de Meet and Greet van politie Almere Buiten op 12 mei of op 26 mei in het centrum van Almere tijdens de Landelijke Veiligheidsdag.