Grote rampenoefening: Luchtballon crasht in stadion Almere City FC

politie pers GGDZaterdagochtend was het stadion van Almere City FC het decor van een grote rampenoefening.

Ieder jaar wordt er op het grondgebied van een van de deelnemende gemeenten binnen de Veiligheidsregio Flevoland een Grootschalige Multidisciplinaire Veldoefening gehouden. Dit jaar was Almere aan de beurt.

Rond half acht ’s ochtends verzamelden ruim 100 figuranten zich bij de topsporthal in Almere Poort om gezamenlijk per bus naar het stadion te reizen. Dit om het effect van combi-vervoer te onderzoeken. Ook deden leerlingen van een ROC mee aan de oefening. De oefening duurde van ongeveer negen uur ’s ochtends tot half één ’s middags.

De oefening: “Vlieg ‘m er in”

Door gebrek aan wind moest een luchtballon een noodlanding maken, de noodlanding werd gemaakt in het stadion van Almere City FC waar op dat moment een wedstrijd werd gespeeld. Bij het maken van de noodlanding heeft de luchtballon enkele auto’s geraakt waarna hij in het stadion tot stilstand kwam. Bij de noodlanding zouden ook meerdere mensen uit het publiek gewond zijn geraakt.

Ontruiming:

Het stadion werd direct ontruimd door de stewards. Sommige voetbalfans besloten weer terug te gaan richting de tribune waar ze werden tegengehouden door de stewards waardoor er een grimmige sfeer ontstond. Een gedeelte van de groep fans lukte het om de stewards te passeren en het veld op te rennen. In de chaos liep één van de figuranten een echte bloedneus op. De figurant is opgevangen door de No-Play ambulance die klaar stond voor echte gewonden.

EHBO’ers van het Rode Kruis die standaard bij wedstrijden aanwezig zijn snelden direct naar het ongeval toe om eerste hulp te verlenen. Er werd opgeschaald naar GRIP 1, dit omdat er coördinatie tussen de verschillende hulpdiensten nodig was.

De kennis en vaardigheden van brandweer, politie en ambulancemedewerkers werden tijdens de oefening flink op de proef gesteld. Zo moest er bijvoorbeeld een auto worden opengeknipt, tientallen gewonden worden geholpen en moest er worden gezorgd voor de voetbalfans buiten het stadion. Ook kwam er een SIGMA-team ter plaatse die een gewondennest opzette.