Hond Kobus houdt zwemwedstrijd met brandweerduiker

Donderdagmiddag is een hond te water geraakt in de Lage Vaart. De hulp van de brandweer werd ingeroepen om het beestje weer veilig op de kant te krijgen.

De hond, Kobus, verkoos donderdag aan het begin van de middag het koele water van de Lage Vaart, ter hoogte van de Bouwmeesterbuurt, om een stukje te zwemmen. Omdat de viervoeter in problemen leek te zijn – Kobus raakte een paar keer onder water – werd de brandweer door een voorbijganger gewaarschuwd. Even later leek de hond rustig te zwemmen, maar bleef daarbij in het midden van de vaargeul en kwam niet meer naar de kant terug.

De inmiddels gearriveerde brandweer stuurde een duiker achter de hond aan, die echter stug doorzwom, waardoor er een zwemwedstrijd ontstond tussen Kobus en de brandweerduiker. Kobus kon na een kleine 200 meter door de duiker worden achterhaald. Een tweede duiker was ook te water gegaan om te assisteren en samen konden de brandweerlieden Kobus veilig naar de kant brengen, waar hij kon worden herenigd met zijn opgeluchte baasje.

De naam Kobus wordt gepubliceerd met toestemming van de eigenaresse.