Grote uitslaande brand in Kringloopfabriek Buiten

Zaterdagmiddag is er een grote brand uitgebroken in een kringloopwinkel van stichting Kringloopfabriek. Het vuur brak rond kwart voor drie uit in de winkel aan de Oliemolenstraat.

Vanwege de hevige rookontwikkeling zijn omwonenden gewaarschuwd ramen en deuren gesloten te houden. Dat is gebeurd middels diverse politieauto`s die door de wijk reden en een NLAlert, een aanvullend alarmsysteem van de overheid.

In verband met de grootte van de brand heeft de brandweer het pand gecontroleerd laten uitbranden. Diverse brandweerkorpsen uit Lelystad, Noordoostpolder en Huizen hebben hun Almeerse collega`s geholpen. De brandweer heeft de inzet succesvol gericht op het voorkomen van overslag naar andere panden in de omgeving. Het naastgelegen benzinestation heeft uit voorzorg alle pompen afgesloten.

Hoe de brand heeft kunnen ontstaan is nog niet duidelijk. De brandweer heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid of er asbest is vrijgekomen, dit blijkt niet het geval. Bij de brand hebben zich geen persoonlijke ongevallen voortgedaan. Ook zou er geen gevaar zijn voor de volksgezondheid, blijkt uit metingen. De politie zich richten op de oorzaak van de brand.

In de Almere Vandaag van Zaterdag 15 feb. heeft de belastingdienst aangekondigd de inboedel te verkopen van desbetreffend pand. Dit zou op aanstaande donderdag en vrijdag plaatsvinden. Naast dit pand heeft dezelfde stichting nog een pand aan de Steiger in Almere Haven. Het pand zou vanmiddag nog open zijn geweest.

Update maandag 17 februari:
De politie laat maandag weten dat er tijdens de brand een man is aangehouden. De man kwam naar het politiebureau met de mededeling dat hij iets te maken heeft met de brand. Welke rol de man speelt in het geheel is nog niet duidelijk. Hij zal door de politie worden verhoord.

Update dinsdag 18 februari:
In de zaak van de brand van de Kringloopfabriek, die zaterdag 15 februari tot de grond toe afbrandde, is een tweede persoon aangehouden. Zaterdag meldde zich een 15-jarige jongen bij de politie, vandaag is een 23-jarige man aangehouden die er mogelijk iets mee te maken heeft. Beide verdachten zitten vast en moeten nog verhoord worden.
De politie is druk bezig met het onderzoek. Het gaat vermoedelijk om brandstichting maar of dat opzettelijk is, wil de politie niet op reageren.

Foto`s:

Video: