‘Tientallen’ valpartijen door nieuwe drempels Sluiskade

Drempels die vorige maand op de Sluiskade in de havenkom zijn geplaatst zorgen vandaag voor drukte bij de hulpdiensten. Zeker drie keer moesten hulpdiensten uitrukken en een traumaheli uit Amsterdam werd opgeroepen. De weg is al langere tijd in het nieuws vanwege verkeer dat op hoge snelheid tussen de terrassen doorrijdt.

Rond half 10 vanmorgen ging het mis met een wielrenner. Ambulancepersoneel werd opgeroepen en ook een traumahelikopter uit Amsterdam zette koers richting Almere. Deze werd halverwege geannuleerd. De man is ter controle naar het ziekenhuis overgebracht. Rond 10:15 uur ging het opnieuw mis, een wielrenner ging onderuit en ook deze fietser moest worden overgebracht naar het ziekenhuis. Om 13:15 uur was het opnieuw raak en moesten hulpdiensten uitrukken. Ook deze fietser is naar het ziekenhuis gebracht. Wat de exacte verwondingen zijn van de slachtoffers is niet bekend. Volgens bewoners gaat het in de weekenden om tientallen fietsers die inmiddels door de nieuwe drempels ten val zijn gekomen.

Horecaondernemers klagen al jaren over de situatie in de havenkom, maar ook de drempels die er sinds 9 juli liggen nemen de problemen niet weg. In Almere Deze Week lieten de ondernemers al weten dat “De grootste hinder wordt veroorzaakt door grote groepen wielrenners die zonder omkijken hard door de straat rijden. Die hebben geen last van de drempels, dat hebben alleen de auto’s”. Ook de gemeente is bekend met de situatie in de havenkom, maar zegt af te wachten tot de evaluatieavond in september. Het is onbekend of de huidige situatie waarbij fietsers gewond raken dit proces zal versnellen. De ondernemers zien het liefst dat de straat tijdens de openstelling van de terrassen wordt afgesloten, zo is te lezen op de website van de krant.

Schriftelijke vragen

De VVD heeft in juli schriftelijke vragen gesteld (PDF) over de situatie. De partij schaart zich hierbij achter de ondernemers die vinden dat de drempels onvoldoende werken. De partij stelt voor om als ‘quick win’ andere drempels toe te passen, zoals in de Flevostraat. Destijds zijn hier echter maatregelen genomen om fietsers langs de drempel te kunnen laten rijden, omdat daar sprake was van een onveilige situatie, zo vonden fietsers.

Foto 1+2: Ingezonden

13 gedachten over “‘Tientallen’ valpartijen door nieuwe drempels Sluiskade

    • 15 augustus 2020 om 15:31
      Permalink

      Zijn ondingen, nergens voor nodig. Tweehonderd meter verder is de snelheid weer terug.
      Er is een veel beter alternatief zie: https://www.ouwetaaie.nl/Verkeersdrempels.htm
      Beste mensen;
      Weg met de VERKEERSDREMPELS.
      Oproep aan Veilig Verkeer Nederland en ANWB. Haal die lastige en zinloze dingen onmiddellijk weg.
      Nederland ligt overvol er is een enorme wildgroei ontstaan. Miljoenen zijn hiermee verdamp
      Weg met die irritante dingen. De maat is vol.!!!
      “Waarom moeten wij levenslang over deze nutteloze dingen hobbelen? Drempels brengen enorme schade toe aan onze rug overbelasting ‘zweepslageffect’ ook de tussenwervelschijf kan hierdoor verslijten en zelfs barsten etc. Nergens zoveel patiënten met rugklachten als in ons land.
      Het remmen en optrekken bij een verkeersdrempel zorgt voor extra brandstofverbruik en dus voor meer uitlaatgassen een van de belangrijkste oorzaken toename luchtvervuiling. Ook omwonenden ondervinden veel nadelen die verkeersdrempels meebrengen o.a. lawaai, trilling, scheuren in gebouwen en bovendien grotere concentratie uitlaatgassen in de naaste omgeving.
      Te veel drempels achter elkaar kunnen irritant zijn voor automobilisten. De gevolgen zijn bekend: de automobilist gaat tussen de drempels onnodig versnellen en weer afremmen of probeert drempels op allerlei manieren, te vermijden. Ook de politie, de brandweer en de ambulance ergeren zich groen en geel aan deze obstakels. HET KAN OOK ANDERS!
      Als voorbeeld Duitsland Praktischer, realistischer en no-nonsense.
      Een verademing er zijn nergens verkeersdrempels.
      Zijn ook niet nodig de automobilisten houden zich hier aan de verkeersregels. Een voortvloeisel van het Puntenrijbewijs bij iedere overtreding volgt er een strafpunt. Duitse verkeerszondaar zijn al na acht strafpunten hun rijbewijs kwijt. Dat is nog eens andere koek. Dit systeem geeft veel rendement: 98% van automobilisten houd zich hierdoor aan de verkeersregels. Voordelen: In verhouding minder verkeersslachtoffers dan in Nederland. De max snelheid kan hierdoor omhoog –– Verkeersboetes omlaag, (hoogte verkeersboetes is een fractie van die in Nederland).
      – Los nog van de gigantische kosten voor aanleg en onderhoud van verkeersdrempels gaan er jaarlijks vele miljarden verloren door schade en extra slijtage op fusees, rubbers, schokbrekers en ophanging. Met als gevolg dat in Nederland de apk-keuring ieder jaar weer noodzakelijk en verplicht is gesteld. In landen zonder verkeersdrempels zoals Duitsland is dat om de twee jaar.
      Nederlanders met snelle wagens maken graag gebruik van Duitse (snel)wegen. Geen zorgen dat de mensen van wegmisbruikers achter je aanzitten, je rijbewijs afpikken, je een enorme boetes geven, en word je niet uitgemaakt voor snelheidsmaniak. Tevens kun je profiteren van de lage brandstofprijs. Benzine is (25ct.per liter goedkoper dan bij ons) – Ook de nieuwe auto’s zijn duizenden euro’s goedkoper dan in NL. – Prijzen McDonalds zijn in Duitsland 23% goedkoper.- drogisterij artikelen 50% goedkoper dan in NL. – Zo kan ik nog wel een poosje doorgaan, profiteer net als honderdduizend nederlanders dat dagelijks doen, op zon en vrije dagen oplopend tot het dubbelle aantal.
      Dat is nog eens goed voor de Nederlandse schatkist. Hiep hiep hoera voor onze regering die dit allemaal mogelijk maakt.
      Verkeersofficier Koos Spee, ANWB en Veilig verkeer Nederland ze kunnen hier nog veel van leren.
      Een prettige dag gewenst en groet Van OuweTaaie. http://www.ouwetaaie.nl

  • 9 augustus 2020 om 16:19
    Permalink

    Je wordt gek van alle verschillende soorten drempels en de aantallen in Almere. Portugal zet verkeerslichten neer, als je te hard rijdt staat het licht op rood en moet je wachten, rij je niet te hard staat het licht op groen. Simpel en vriendelijk.

    Beantwoorden
    • 9 augustus 2020 om 17:32
      Permalink

      Ik woon in de buurt en zie het steeds gebeuren:wielrenners en groepen wielrenners die zich nergens wat van aantrekken. Alles staat vantevoren goed aangegeven. Als je er dan toch over heen raast, zoals fietsers dat graag doen………
      Ik lees dat ze de straat tijdens terras uren mogelijk willen afsluiten. Dan is het daar opgelost, maar dan gaat men achterlangs via de Deltastraat. Mogen we daar ook drempels neerleggen……Want ook daar gaat hetzelfde gebeuren. Zorg ervoor dat ze afstappen en dat stukje lopend overbruggen. Het klunen voor de fietser zeg maar. Anders wordt het probleem alleen verlegd. Mensen veranderen als ze op zo een fiets stappen, alleen of nog erger, in zo’n groep……

  • 9 augustus 2020 om 17:15
    Permalink

    Het staat allemaal goed aangegeven. Ik woon vlakbij en zie deze “slachtoffers” als idioten voorbij rijden. Ze komen al schreeuwend langs en jagen voetgangers en gewone fietsers aan de kant. Oversteken met je hondje is op mooie dagen een crime, danzij deze wegmisbruikers. Van mij mogen ze een hele andere route nemen. Het feit dat het misgaat ligt denk ik niet aan de drempels maar aan gedrag en mentaliteit.

    Beantwoorden
  • 9 augustus 2020 om 17:30
    Permalink

    Er staan waarschuwingsborden vwb de drempels… snelheid terug. Geldt ook voor fietsers. Doe je dat niet? Tja…. dan kún je dus vallen.

    Beantwoorden
  • 9 augustus 2020 om 18:45
    Permalink

    je kan ook een bord plaatsen fietsers afstappen

    Beantwoorden
  • 10 augustus 2020 om 01:11
    Permalink

    Het wel leuk en aardig die wielrenners maar ga niet asociaal hard fietsen binnen de bebouwdekom. De dag dat een wielrenner een kind of bejaarde aanrijdt.. dan heeft die wielrenner een serieus probleem en de gemeente ook. M.a.w. opzouten met de wielrenners of laat ze maar betalen net als de automobilisten, maar dan per gefietste kilometer.. om de zgn. leed voor hen te verzachten

    Beantwoorden
  • 10 augustus 2020 om 11:04
    Permalink

    De beste oplossing is, niet fietsen op de sluis.
    Gewoon borden verboden te fietsen. Anders bekeuring.

    Beantwoorden
  • 11 augustus 2020 om 08:29
    Permalink

    Het schijnt dat de wielrenners het helemaal gedaan hebben. Maar laten we het eens omdraaien. Ik heb een bel op mijn racefiets. En als ik bel terwijl ik rustig rij, krijg ik alweer een opmerking van weer een wielrenner. Mensen stoppen op kruisingen om te overleggen welke kant of richting ze op moeten. En blokkeren zo een heel fietspad.
    Steken over zonder ook maar te kijken. Dus ophouden alle wielrenners over een kam te scheren.
    ik woon nu al 22 jaar in Almere. Wat mijn grootste ergernis is dat de zogenaamde snor scooters die 50, 60, 70 rijden zonder helm zich kunnen uitleven. Ik zou me als gemeenschap daar maar eens druk over maken. En de elektrische fietsen met ouderen daar hoor ik niemand over.
    Automobilisten die gewoon door rijden op een kruising, terwijl ze geen voorrang hebben.
    Nee wij wielrenners hebben het gedaan. Nou schijt aan al die mensen die zo klagen. Ik zou zeggen rij eens een dagje mee met ons wielrenners.

    Beantwoorden
    • 13 augustus 2020 om 12:53
      Permalink

      Als iedereen zich aan de regels en verkeersborden houd is er niets aan de hand. Maar groepen wielrenners rijden met veel te hoge snelheden door woonwijken. Ja, en als je dan op je muil valt terwijl je een drinkfles pakt (zoals de laatste vertelde) dan is het toch echt je eigen schuld. Als je racen wil ga dan buiten de bebouwde kom.

  • 12 augustus 2020 om 10:03
    Permalink

    Het gaat niet echt om wielrenners als ik dit zo lees. Het gaat om mensen die hun verstand niet gebruiken en lak hebben aan een ander. Of het nu wielrenners zijn, snor-scooters zonder helm die te hard gaan, niet oplettende overstekers en rare automobilisten. Als we allemaal eens wat meer aan een ander zouden denken?

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *