1 april: Vier spoorviaducten blijken toch beschadigd na vele botsingen
Update: 1 april. De spoorviaducten zijn niet beschadigd en gaan ook niet worden verhoogd. Wel heeft er daadwerkelijk een helikopter gevlogen om luchtscans te maken. Recent hebben wij gecontroleerd hoeveel speling er zit tussen de aangegeven hoogte en de daadwerkelijke hoogte van de viaducten. Bij alle viaducten zit er een extra marge die varieert tussen de 10 en 20 centimeter. Het blijft dus een kwestie van de borden opvolgen en weten wat de hoogte is van de wagen die de chauffeur bij zich heeft.
Uit onderzoek van ProRail is gebleken dat vier spoorviaducten in Almere toch blijvend beschadigd zijn geraakt. In het verleden zijn tientallen bestelwagens, vrachtauto’s en bussen tegen spoorbruggen aangereden.
In heel Almere is geen enkele spoorwegovergang te vinden. Toch heeft het treinverkeer met enige regelmaat last van kruisend verkeer. Drie spoorviaducten in Almere Buiten en één in Parkwijk bleken vaak te laag voor bestelwagens, vrachtwagens en touringcars. Soms moest het treinverkeer compleet worden stilgelegd vanwege mogelijke schade.
Helikopter
Afgelopen week heeft een door spoorbeheerder ProRail ingehuurde helikopter op verschillende plaatsen in Nederland boven het spoor gevlogen om luchtfoto’s en laserscans te maken. Dit doen ze om goed in kaart te kunnen brengen hoe het spoor en de infrastructuur er momenteel bij ligt, zo schrijft ProRail op haar website.
Op zondag 25 maart heeft de helikopter het stuk vanaf Muiderberg tot aan de Buitenring bekeken, zo blijkt uit vluchtgegevens (foto 3). Uit de eerste resultaten van de scan blijkt nu dus dat een aantal viaducten beschadigd is geraakt. Ondanks dat dit geen direct gevaar oplevert, heeft ProRail besloten om de vier viaducten te verhogen om nieuwe problemen in de toekomst te voorkomen. Omdat men hiervoor onder andere de rails tijdelijk moet weghalen zal de treindienst vermoedelijk twee weken gestremd zijn.
Verrassing
Omwonenden reageren verrast en licht teleurgesteld op het besluit. “Ik vond het altijd een leuk gezicht om de chauffeur te zien ploeteren. Zo gingen een keer tien man in een wagen staan om het deze naar beneden te krijgen, ik heb mij kapot gelachen”.
De werkzaamheden starten op 1 april 2019.
Foto 1-2: ProRail
1 april?
1 april!
Ik denk (hoop) dat dit een grap is. Een spoorviaduct verhoog je niet in 2 weken.
Zal wel 1 april zijn… maar er zit echt wel vaak een vrachtwagen vast hier in Buiten…. om dat op te lossen zou uitgraven misschien wel simpeler zijn…