Nieuws

Frontale aanrijding tussen twee bussen; 14 gewonden

Vrijdagmiddag heeft op de busbaan in Kruidenwijk ter hoogte van de Hogering een ernstige aanrijding tussen twee stadsbussen plaatsgevonden. Daarbij zijn 14 mensen gewond geraakt. 

Een groot aantal ambulances en het Mobiel Medisch Team uit Amsterdam zijn ter plaatse geweest om de gewonden te verzorgen. In totaal konden tien mensen ter plaatse worden behandeld. De overige vier zijn onder andere naar een ziekenhuis in Amsterdam gebracht. Onder hen ook de twee buschauffeurs. De brandweer heeft een van de chauffeurs die bekneld zat na een half uur weten te bevrijden. Een aantal slachtoffers is reeds naar het ziekenhuis gebracht. Er is door de hulpdiensten opgeschaald naar Grote Hulpverlening.

Hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren zal later onderzocht worden. Het busverkeer zal de komende uren gestremd zijn.

16 gedachten over “Frontale aanrijding tussen twee bussen; 14 gewonden

  • Dit verwacht ik al sinds de eerste week dat die busbaan daar ligt. Vanuit NPL & Crematorium kant valt er niet te zien wat er aankomt. Dit is geen probleem maar het een zeer lekker bochtje om te nemen zonder af te remmen. Echter gebruik je hierdoor wel meerdere banen. Dit doen de meeste dus ook, vroeger was dit een minder groot risico aangezien er weinig bus verkeer was, Max 1 bus in de wijk, dus geen bus verkeer tegen(Wel ander verkeer zoals politie, gemeente etc).

    Het is al veel vaker bijna mis gegaan. Regelmatig moeten ze flink remmen voor verkeer en toch blijven doen.

    Ziet er naar uit dat de bus vanuit NPL deze actie heeft uitgehaald en in de bocht een deel van de linker rijbaan heeft gebruikt.

    Hopelijk dat de gemeente en de toekomstige busmaatschapij dit gaan verbeteren. Tijdelijke drempel doet al voldoende tot die tijd.

    Beantwoorden
    • Raymond Verweij

      Als niet buschauffeur ( althans dat neem ik aan ) heeft u wel heel snel het oordeel klaar kortom een heel triest figuur bent u

  • Dank hv almere voor goede verslaggeving. Chris is vast een buschauffeur die weet waar hij over praat!

    Beantwoorden
  • Dhr Cris heeft helemaal gelijk! Ze racen zowat daar op die busbaan. En niet alleen in de bocht maar ook op de busbaan van NPL. Zovaak ongeluk gebeurd met bus-auto en bus-fiets maar toch leren die chauffeurs het niet.

    Beantwoorden
  • a.hogemann

    We kennen de uitdrukking wel hé, de beste stuurlui schrijven hier hun commentaar!!

    Beantwoorden
  • Chris Nolles

    Goedenavond,

    Als regelmatige reiziger van Bus 6 onderschrijf ik volledig de analyse van Chris om 18.55 uur.

    Vanuit beide richtingen, maar vooral vanuit de richting Noorderplassen houden veel chauffeurs zich niet aan de juiste rijstrook door de bocht onder het viaduct van de Hogering af te snijden, resp. te ruim te nemen. Op veel momenten van de dag kan dit straffeloos, omdat de dienstregeling dan “dun” is en er in de bocht geen tegemoetkomende bus zal rijden. In de spits rijden de bussen op lijn 6 echter om de 8 à 9 minuten, waardoor er wél een tegenligger aan kan komen. Dit heeft nu in het begin van de avondspits tot een noodlottig ongeval geleid.

    Een eenvoudige maar doeltreffende oplossing is het plaatsen van verkeersspiegels aan beide zijden van de bocht, zodat chauffeurs tegemoetkomend verkeer kunnen zien.

    Mijn ervaring is overigens niet dat de chauffeurs vaak te hard rijden.

    Laten we hopen dat de zwaargewonde chauffeur hier doorheen komt!

    Beantwoorden
    • Raymond Verweij

      He meneer nolles.
      En als de bus nu 1.5 minuut te laat is dan wel ouwehoeren zeker waar blijf die klote bus zo als er iemand al reageer op deze site de beste chauffeurs staan bij de halte wat een triest figuur bent u
      Ik hoop dat het mee valt met de verwondingen voor een ieder die in de bus zat

  • Desiree meyer

    Ik woon daar naast de busbaan net aan de andere kant van de hoge ring, en de buschauffeurs gebruiken de busbaan daar echt als racebaan. Ik hou elke dag mijn hard vast als mijn kinderen naar school moeten en de busbaan over moeten steken!

    Beantwoorden
    • Dit is wat dagelijks gebeurt op de busbaan door burgers van Almere:
      – de hond uitlaten( ook in het donker)
      -lopen op de busbaan (ook in het donker)
      -fietsen op de busbaan (ook in het donker)
      – door rood rijden( ook in het donker)
      -Schoolkinderen in groepen door rood
      -Auto’s rijden op de busbaan ff korte route nemen
      -Auto’s rijden door rood of gooien op bijv de Evenaar ff snel hun auto voor een volle bus
      – kinderen gaan bij wijze van stoer spelletje op de busbaan liggen of met hun armen wijd voor je bus staan tot je aan komt rijden en dan snel weg rennen
      -skeeleren op de busbaan
      Even een kleine impressie waar je dagelijks als chauffeur mee te maken krijgt in Almere!
      Hoe dit ongeluk heeft kunnen gebeuren zal worden uitgezocht en hopelijk hersteld iedereen ervan, maar voordat mensen de buschauffeurs gelijk neerzetten als schuldige van alles wat gebeurt op de busbaan lees nog een x goed het bovenstaande.

  • Hoe kan je zonder dat je ergens ook maar iets in de vorm verkeer hebt op de busbaan tegen elkaar botsen? Je hebt geen smalle straatjes aan de rechterkant om voorrang te geven. Je hoeft niet achter een brommer aan te rijden om die in te halen. Of dit is weer roekeloos rijgedrag of chauffeur moest wijken voor een mens of dier.

    Beantwoorden
  • Jan, tuurlijk gebeuren die dingen ook maar dat staat toch los van dit? Is ook niet zo handig wat mensen soms doen maar je bent nog steeds onderdeel van het verkeer, in het verkeer op de snelweg in de drukte moet ik ook op letten dat mevrouw Corrie opeens naar links gaat terwijl ik naar rechts wil gaan.

    En door rood rijden is altijd slecht en onverantwoordelijk. Dat overkomt ook vaak genoeg de buschauffeur omdat ze ervan uitgaan dat de stoplicht op groen gaat voor ze

    Beantwoorden
  • Pim Sonnenberg

    Wellicht dat er verl druk op de chauffeurs staat om op tijd te rijden. Op de busbaan wil men dan proberen verloren tijd in drukke straten te compenseren door ‘ strak door de bocht’ te rijden en het tempo op te schroeven. Planners houden vervolgens rekening met de ‘ behaalde tijden’ en maken de ritplanning nog krapper om geld te besparen. Chauffeurs willen dienstbaar zijn en gaan de pauzes inleveren, nog ‘ strakker rijden’, enz… Het is een spel van twee kanten die elkaar in evenwicht houden. Daarnaast hebben chauffeurs minder te maken met aggressie als het hen lukt om de tijden te halen. Ik zou zeggen: Kijk zowel naar de inrichting van de baan, alsmede de strakke tijdsdruk, en doe hier iets aan! ( ex lijndienst chauffeur, nu toerwagenchauffeur)

    Beantwoorden
  • Pim Sonnenberg

    Heel veel sterkte gewenst voor de gewonden! Hopelijk komen jullie hier weer snel bovenop!

    Beantwoorden
  • Naar mijn ervaring blijven die buschauffeurs in Almere juist express een paar minuten langer bij een bepaalde halte staan, zodat ze lekker door kunnen trappen op weg naar alle volgende.
    Daar heb ik persoonlijk geen problemen mee zolang de rit maar niet als deze eindigt.

    Sterkte naar alle gevonden.

    Beantwoorden
  • Onderzoek zal moeten uitwijzen wat de oorzaak is. Ik reis dagelijks op dit traject, het is een onoverzichtelijke bocht. En ja, er wordt zeer hard gereden. Zo hard dat ik een aantal keer een trajectopname gemaakt heb.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *