Nieuws

Aanpassingen gevaarlijke fietskruising Muziekwijk

De gemeente start binnenkort met het aanpassen van de kruising aan de Bartokweg met het fietspad langs het spoor. De kruising is volgens veel bewoners en fietsers al jaren een onveilige oversteek. Geregeld klagen omwonenden via reacties onder nieuwsartikelen over de gevaarlijke situatie en het jarenlange getreuzel van de gemeente.

Deze week kregen omwonenden van de Bartokweg een brief waarin wordt aangegeven dat binnenkort de werkzaamheden aan een veiligere kruising beginnen. De kruising en de onderdoorgang gaan volledig op de schop. Zo wordt de onderdoorgang op gelijke hoogte gebracht met de rest van de omgeving. Dit zorgt ervoor dat vrachtwagens niet meer onder het spoorviaduct door kunnen en via de Hollandsedreef moeten omrijden. Ook de laad- en los-strook langs het fietspad verdwijnt en komt aan de Bartokweg te liggen. De parkeerplaatsen aan die kant van het winkelcentrum verdwijnen. Tussen de busbaan en het fietspad komt een opstelruimte voor één personenauto zodat er niet meer op de busbaan gestopt hoeft te worden.

Aanstaande woensdagavond (3 februari) houdt de gemeente een informatieavond in het kerkgebouw Het Klankbord aan de Pianoweg. Als u vragen of ideeën heeft kunt u hier tussen 19.00 en 21.00 uur vrij binnenlopen. Mocht u die avond niet kunnen, dan kunt u telefonisch contact opnemen met de gemeente (Tel: 14 036). Rond de zomer zijn de werkzaamheden afgerond.

Onderstaand twee afbeeldingen van de betreffende bewonersbrief.

4 gedachten over “Aanpassingen gevaarlijke fietskruising Muziekwijk

  • W van den Dool

    Allemaal geweldig die plannen en alles is in kannen en kruiken maar het is geen inspraak maar een infoavond voor ons betekend het nog meer vrachtwagens door de bartokweg die daar tot in de nacht rijden tuurlijk wil ik een veilig punt voor fietsers maar met goed werkende stoplichten en betere verlichting kom je er ook naar onze mening misschien moet er een verbod in de nachtelijke uren komen voor vrachtwagens

    Beantwoorden
  • Wat een gedoe, nu gaat dus al het bestemmingsverkeer door de woonwijken. Buiten de veiligheid ook geluidsoverlast, Dus het afsluiten voor vrachtverkeer van de onderdoorgang is heel duidelijk een verslechtering. Er moeten een paar snelheids beperkende maatregelen voor de bussen komen, en stoplichten, voor verkeer inclusief de fietsstrook. Als je ziet hoe de brommers aankomen met een snelheid is ng normaal.

    Beantwoorden
  • Volgens mij is er maar een heel klein probleempje wat opgelost moet worden !
    Er moet gewoon een stoplicht bij voor de fietsers ! Want het is natuurlijk heel vreemd dat als het licht voor de auto’s op groen springt dat je toch moet wachten voor de fietsers ! Je verwacht toch dat je gewoon door kunt rijden

    Beantwoorden
  • Saskia visser

    Door dit nieuwe plan worden er een aantal andere gevaarlijke situatie in de woonwijk gecreëerd, n.l. :
    -De kruizing van Bartokweg en Hindemithpad (fietspad). Daar is nu al maandelijks een aanrijding tussen personenauto en fietser, die zijn veelal niet geregistreerd. Dat wordt wel anders als al het vrachtverkeer ook deze route volgt.
    -Ook liggen aan de nieuwe route veel meer oversteekpunten dan aan de oude route zeker als je bedenkt dat er aan beide zijden van de Bartokweg een basisschool ligt (Boventoon en Duizendpoot).
    -Veel BSO’s nemen de looproute met oversteek via Bartokweg naar speelpark aan Messiaenplantsoen.

    Een laad/losplek aan Bartokweg lijkt me voor de bewoners ter plekke geen prettig vooruitzicht, daarbij zal het verlies aan parkeerplaatsen overlast geven in dezelfde buurt.

    Naast het gevaar geeft het ook veel geluidsoverlast, stank en m.n. bij de drempels een aanzienlijke dreun/trilling in de aanliggende huizen.

    Al met al veel bezwaren bij dit uitgebreide (kostbare?) plan terwijl er met duidelijkere signalering vooraf en een goed afgestemd fietsstoplicht een pasklare oplossing voor handen is.
    Oo

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *