Chevrolet-ambulance verdwijnt uit het Almeerse straatbeeld

Na ruim 30 jaar verdwijnt de Chevrolet ambulance uit het Almeerse straatbeeldGGD Flevoland neemt na 32 jaar afscheid van de vertrouwde Chevrolet ambulances die al die jaren in de polder hebben gereden.

De laatste vijf Chevrolet ambulances die in 2015 rondrijden worden over een paar weken buitendienst gesteld. De Mercedes-Benz sprinter is drie jaar geleden geïntroduceerd als opvolger van de Chevrolet. Deze zullen vanaf heden het enige gezicht zijn van het wagenpark van GGD Flevoland, dat momenteel 17 ambulances telt.

Overeenkomstig de Nederlandse richtlijnen, die aangeven dat ambulances worden afgeschreven na vijf jaar dienst en met ten minste 300.000 km op de teller, zijn de voertuigen in Flevoland aan vervanging toe. Maar daarna krijgen zij een tweede leven in een ander land en kunnen zij daar nog jaren dienst doen als ambulance.

Zo heeft GGD Flevoland in april van 2015 samen met het Rode Kruis in Zeewolde één Chevrolet ambulance geschonken aan het Rode Kruis in Orhid Macedonië. Hiervoor hebben twee ambulancemedewerkers en een vrijwilliger van het Rode Kruis Zeewolde 2200 km gereden om hem af te leveren in Orhid. Met deze schenking hoopt het Rode Kruis in Zeewolde en GGD Flevoland dat het voertuig nog jaren diensten kan draaien in Macedonië.

Maar niet getreurd. De liefhebber die nog een Flevolandse Chevrolet ambulance van dichtbij wil bekijken kan deze bezoeken in het P!T Expo, dat gevestigd is in het centrum van Almere. In juni van dit jaar heeft GGD Flevoland één van de toen afgeschreven Chevrolet ambulances geschonken aan het museum.

Het tijdperk van de Chevrolet ambulance is overigens in heel Nederland ook zo goed als voorbij. Onlangs heeft regio IJsselland de laatste Chevrolet gedag gezegd. Van de andere regio’s zijn er nog een paar in het bezit van een Chevrolet ambulance. Ook deze regio’s zullen binnen enkele jaren afscheid nemen van deze wagens. Sinds 2011 worden er in Nederland geen Chevrolet ambulances meer in dienst genomen.

3 gedachten over “Chevrolet-ambulance verdwijnt uit het Almeerse straatbeeld

• Wij als EHBO-vereniging hebben er 1 kunnen bemachtigen en gebruiken hem als Mobiele EHBO Post.
    Natuurlijk ontdaan van striping, Star of Life, blauwe lampen en sirene. Doet nu in 2022 nog steeds dienst.

• Cyril hrnciar

Goede dag . zijn chevrolet.express nog steeds te koop? wel bedankt

• Jelle Laan

Zover wij weten niet