Eerste voertuigen nieuwe veiligheidsexpo op hun plek gehesen

Donderdag zijn de eerste voertuigen voor de nieuwe veiligheidsexpo P!T in Almere aangekomen. Met een grote hijskraan werden een groot aantal voertuigen vanaf de Koetsierbaan over het Schipperplein naar de ingang van het voormalige pand van Dooworld gehesen waarna de voertuigen in de expo ruimte werden geparkeerd.
Een Faun tankautospuit uit 1927, Ford autospuit uit 1936, een BMW politiemotor met zijspan uit 1964 en een Sankey pantservoertuig van de politie zijn enkele van de voertuigen die in het nieuwe centrum komen te staan en vandaag in het pand zijn gezet. Minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie gaf eind juni het startschot voor het project.

Samenwerking
P!T is een interactief centrum in Almere dat een breed publiek inzicht biedt in het functioneren van de openbare orde, de maatschappelijke veiligheid, de rechtshandhaving, rampenbestrijding en spoedeisende hulpverlening in verleden, heden en toekomst. P!T is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Veiligheid en Justitie en de Stichting Nationaal Veiligheidsinstituut, het resultaat van een samenvoeging van de Stichting Nationaal Brandweermuseum, Stichting Studieverzameling Nederlands Politiemuseum en Stichting Nationaal Brandweerdocumentatiecentrum.

Locatie
P!T is een interactief centrum met exposities, evenementen en symposia op het gebied van veiligheid. In de vaste interactieve tentoonstelling beleeft de bezoeker verleden, heden en toekomst van brandweer, politie en geneeskundige hulpverlening. Vanaf begin 2014 opent P!T de deuren voor het publiek aan het Schipperplein in Almere. De gemeente is druk aan het werk met de metamorfose van het Schipperplein. Zo komen er terrassen waarbij het publiek onder het genot van een drankje kan genieten van de waterpartij in het midden van het plein en het vele groen dat geplaatst wordt. De steiger aan het plein wordt met 90 meter verlengd en aan het eind wordt een beloopbaar kunstwerk geplaatst. Door de verlenging steekt de steiger ver het Weerwater in en kunnen ook originele brandweer- en politieboten als onderdeel van P!T aanmeren.