Verdriet en verslagenheid om verdronken meisje

Verdriet en verslagenheid overheersen in de wijken langs de Lage Vaart in Almere Buiten. Het tienjarig meisje dat gisterenavond door verdrinking in het water langs het Johnsonpad om het leven kwam houdt de gemoederen bezig. Omwonenden uit de Landgoederenbuurt en de Bouwmeesterbuurt tonen hun medeleven op de plaats van het tragische ongeval.

Er worden bloemen en knuffels gelegd. Een echtpaar legt een prachtige bos bloemen neer en de vrouw gaat nog een stukje verder door wat afval dat op het gras ligt te verzamelen en in een zakje mee te nemen. De mensen die ik spreek zijn zonder uitzondering vol ongeloof en verdriet. Men vraagt zich af wat er mis is gegaan toen het meisje met haar zusje en een vriendinnetje bij het water aan het spelen waren. Ze is mogelijk per ongeluk te water geraakt en het meisje kon niet goed zwemmen, zo meldt de politie.

EK vissen

In hetzelfde water van de Lage Vaart wordt dit weekend het EK zoetwatervissen gehouden. De organisatie heeft het terrein afgelopen maandag ingericht en de vissers uit heel Europa zijn al enkele dagen aan het trainen. Op het moment van het ongeval waren er geen vissers meer actief. Maar vrijwilligers van de organisatie waren een stukje verderop aanwezig en zijn getuige geweest van wat zich bij het bruggetje ter hoogte van de velden van Buitenboys afspeelde. Uit medeleven en respect zijn de vlaggen van de deelnemende landen vandaag door de organisatie halfstok gehangen. Ook onder de vissers heerst verslagenheid, zo meldt de organisatie.

Buitenboys

Het meisje was lid van de voetbalvereniging Buitenboys. De club is de laatste jaren al diverse keren getroffen door verschillende tragische gebeurtenissen. Na het overlijden van Richard Nieuwenhuizen, diverse vernielingen op de velden en, meest recent, de brand die het clubhuis verwoestte, moest voorzitter Rob Mueller gisteren weer een tragisch bericht naar de leden sturen. “Een vrolijk, enthousiast meisje, gek van voetbal ……………….. Wij zijn er kapot van en wensen de familie, vrienden en kennissen heel veel sterkte toe met dit vreselijke verlies”, schreef hij gisteren op de Facebookpagina van de club.

Inmiddels blijven omwonenden de plek bezoeken en zal de hoeveelheid bloemen nog wel blijven groeien. Een moeder legt samen met twee kleine dochters ook bloemen neer. Beide dochters wordt uitgelegd wat er is gebeurd en op het hart gedrukt om niet zomaar in open water te gaan zwemmen. De meisjes kijken bedrukt. De boodschap is hard, maar de moeder neemt op gepaste wijze haar verantwoordelijkheid door haar kinderen op de gevaren van het buitenspelen te wijzen, terwijl ze haar medeleven betuigt met het leggen van bloemen.

Het is een harde waarheid waar de betrokkenen en omwonenden in Almere Buiten mee moeten leven en die ze een plek zullen moeten geven.